Årvoll skoles elever har prestert svært godt de siste årene, og skolen har høye ambisjoner på vegne av elevene. Vi ser at skoleåret 2020 -2021 samt skoleåret 2021 - 2022 har gitt noe svakere resultater enn forventet, men ser at kompetansehevingen til personalet hjelper elevene fremover.
Elevgruppen på Årvoll skole er i endring og vi tar imot elever fra flere bydeler enn tidligere. Dette gjelder spesielt på skolens ungdomstrinn.
Skolens satsningsområde et inkluderende skolemiljø videreføres i årets strategiske plan. Dette er et satsningsområde som skal sikre fellesskapende undervisning og et inkluderende læringsfellesskap. Derfor blir også flere av tiltakene i skolens strategiske plan også videreført, da dette er langsiktige mål.
Årvoll skole sine elever skal ha en opplevelse av at de medvirker i sin læring og trivsel. Derfor blir elevmedvirkning og elevrollen ytterligere fokusområder i vår kompetanseheving.
Skolens visjon er "Med blikk for alle". Dette innebærer aktivt arbeid med å treffe enkeltelevene der de er. Årvoll skole arbeider aktivt for å fremme elevenes trivsel og læring. Forskning viser at elever som trives på skolen har det beste utgangspunktet for læring. Vi fortsetter kompetansehevingen knyttet til et inkluderende læringsmiljø og et didaktisk fellesskap for alle.
Som grunnskole med ti klassetrinn arbeider skolen aktivt med å gi elevene det beste utgangspunktet vi kan for at samtlige skal fullføre og bestå videregående opplæring.
Skolens aktivitetsskole (AKS) samarbeider tett med skolen og tilbyr læringsstøttende aktiviteter for sine elever i sammenheng med skolens mål og fag.
Skolen er opptatt av at alle elever skal få nok utfordringer. Elever kan hospitere på høyere klassetrinn i enkeltfag for å møte slike utfordringer. Elever på ungdomstrinnet får tilbud om forsering og eksamenstrening i samarbeid med Bjerke VGS.
Vi er aktive brukere av læringsbrett og PC i vår undervisning, og som verktøy i vårt arbeid med tilpasset opplæring og tilbakemeldingskultur.